Wspomaganie sprzedaży, POS

Mówimy tu o przedmiotach promocyjnych/marketingowych, przerywających/przeszkadzających potencjalnemu klientowi w wykonywaniu jego rutynowych działań i wyborów. Są elementem wyposażenia sklepów. Mechanizm ich działania wykorzystuje drażniące/migające kolory, ruchome elementy, tarasowanie przejścia lub umiejscowienie produktów. Wszystko po to, by zwrócić uwagę konsumenta i wypromować towar lub usługę. Tak jak większość elementów promujących produkt lub markę, im bardziej się wyróżnia tym lepsze efekty przynosi. Pamiętać jednak należy o granicach przyzwoitości i dobrego smaku. Poniżej wymieniamy kilka typów materiałów POS:

  • Stojaki z ulotkami – adresowane do klientów nieświadomych istnienia naszego produktu. Stojak ma zwrócić uwagę klienta, który następnie ma sięgnąć po ulotkę zachęcającą i argumentującą wartość i rzetelność naszych towarów.
  • Wobblery (kiwaki) – element ruchomy umiejscowiony na czole półki z naszym produktem. Wykonany z plastikowego paska lub sprężynki, przykuwa uwagę ruchem. Powinien być mały, by nie przesłaniać naszego produktu.
  • Naklejki – Często wykorzystują rzucające się w oczy kolory oraz ciekawość ludzką, przez pokazanie nieznanego konsumentowi symbolu lub loga naszego towaru.
  • Hangery - wiszące materiały z logo produktu, najczęściej zawieszone na sprężynach lub sznurkach. Uwagę przyciągają zarówno formą, jak i ruchem.
  • Makieta powiększonego produktu – przez swój rozmiar zwracają uwagę klienta, by ten później mógł rozpoznać nasz towar. Działa na zasadzie sugestii.
  • Standy – reklamy stojące w postaci sztywnych konstrukcji. Mogą się na nich znaleźć nasze towary i ulotki. Z powodu umiejscowienia i rozmiaru nie da się ich nie zauważyć, często wręcz zmuszają klientów do omijania ich (zmiany obranej trasy), wymuszając spojrzenie na nie (choinka Goplany)
  • Topper - element reklamowy, umieszczany nad stojakiem reklamowym, przykuwający uwagę konsumenta.
  • Display – mniejsza forma standu umieszczana na stołach, blatach i regałach.