Opakowanie

Obecnie o zakupie naszego produktu w mniejszym stopniu decyduje jego jakość, a w znacznym stopniu opakowanie i jego design. Wynika to z ilości asortymentu dostępnego na rynku. Nie bez znaczenia jest kolor opakowania, jego kształt i treści na nim umieszczone. W przypadku usług istotne jest miejsce ich wykonywania, które też powinno trzymać się podobnych zasad. Zbyt częsta zmiana opakowań produktów spowoduje spadek ich sprzedaży, bo ludzie przestaną rozpoznawać ich „ulubiony” produkt, który kojarzą często w sposób sentymentalny.

Zaprojektowanie dobrego opakowania powinno uwzględniać zachowanie jednego charakterystycznego elementu, który klienci natychmiast rozpoznają. Najczęściej jest to nazwa produktu, ale może to też być dobrze zaprojektowane graficznie logo, kształt opakowania lub odcień koloru produktu. Podobnie nie wystarczy dopisać na opakowaniu „najlepszy na rynku” czy „w pełni naturalny”, by produkt takim był postrzegany.

Projekt opakowania naszego produktu powinnien być unikalny, by nie mylono naszego towaru z innymi podobnymi. Opakowanie jest czynnikiem decydującym o losie naszego produktu. Opakowania jednostkowe, zbiorcze czy promocyjne/świąteczne – każde z nich musi być osobno zaplanowane i przygotowane tak, aby uwzględnić ich specyficzne przeznaczenie i sytuację odbioru, a zarazem pamiętając o elemencie wspólnym serii i wymogach logistycznych.