Są to popularne podarunki, prezenty dla konsumentów, wykorzystywane zarówno do promowania marki, produktów jak i podnoszenia sprzedaży. Istnieją ich różne type i rodzaje. Obecnie uważane są za medium służące komunikacji z klientami. W przypadku promowania marki, ich celem jest utrwalenie logo bądź symbolu charakterystycznego dla firmy w pamięci klientów, przez umieszczanie go na przedmiotach codziennego użytku, na których nie ma miejsca na umieszczanie oferty.
Logo, często oglądane na gadżetach, utrwala się w pamięci konsumenta, budując jego przywiązanie. Im dłuższa żywotność upominku tym większe przywiązanie. Podobny efekt można osiągnąć wykorzystując upominki o krótkiej żywotności jednak muszą one być często wręczane każdemu klientowi, przez co znacznie rosną koszty. Żywotność jest większa dla giftów posiadających dyskretne logo.
Kiedyś konsument każdy otrzymany gadżet bardzo sobie cenił, obecnie z powodu ich powszechności, jeżeli nie jest on dla konsumenta oryginalny, użyteczny lub estetyczny traktowany jest jako niepotrzebny „śmieć”. Gifty muszą być dopasowane do naszych grup docelowych. Najważniejszy jest pomysł na prezent, podarunek zawierajacy logo firmy lub symbol związany z naszą marką, który konsumenci zechcą zachować. Aby tak się stało należy odpowiedzieć na poniższe pytania:
Zależnie od celu jakie mają spełniać nasze podarunki możemy je podzielić według wartości na: