Wspomaganie sprzedaży, POS

 

Przedmioty przerywające/przeszkadzające potencjalnemu klientowi w wykonywaniu jego rutynowych działań i wyborów. Są elementem wyposażenia sklepów. Mechanizm ich działania wykorzystuje drażniące/migające kolory, ruchome elementy, tarasowanie przejścia lub w inny sposób wywołuje zaskoczenie. Wszystko po to, by zwrócić uwagę konsumenta mającego przed sobą cały regał podobnych produktów – to bowiem może zadecydować o jego wyborze i pozwala umiejscowić pożądany produkt. Poniżej wymieniamy kilka typów materiałów POS:

  • Stojaki z ulotkami – adresowane do klientów niezdecydowanych do kupna towaru/usługi. Stojak ma zwrócić uwagę klienta, który następnie ma sięgnąć po ulotkę zachęcającą i argumentującą podjęcie decyzji o nabyciu dobra.
  • Wobblery (kiwaki) – element ruchomy umiejscowiony na czole półki z naszym produktem. Wykonany z plastikowego paska lub sprężynki, przykuwa uwagę ruchem. Powinien być mały, by nie przesłaniać naszego produktu.
  • Naklejki – umiejscowione na produktach oraz półkach mają zwrócić uwagę (promocja, okazja itp.), ale w postaci strzałek lub stóp naklejanych na podłodze lub ścianie mogą pokazywać trasę do naszego produktu. Często wykorzystują rzucające się w oczy kolory oraz ciekawość ludzką. Mogą wtedy wykorzystywać elementy zagadki czy gry, prowokując klienta także krótkimi, niejasnymi tekstami , sugerującymi jakąś okazję lub wyjątkową ofertę (np. „ 5 za 2” albo „tylko do soboty”).
  • Hangery - wiszące materiały z logo produktu, najczęściej zawieszone na sprężynach lub sznurkach. Uwagę przyciągają zarówno formą, jak i ruchem.
  • Makieta powiększonego produktu – przez swój rozmiar zwracają uwagę klienta, by ten później mógł odnaleźć nasz towar na półce. Działa na zasadzie sugestii.
  • Standy – reklamy stojące w postaci sztywnych konstrukcji. Mogą się na nich znaleźć nasze towary i ulotki. Z powodu umiejscowienia i rozmiaru nie da się ich nie zauważyć, często wręcz zmuszają klientów do omijania ich (zmiany obranej trasy), wymuszając spojrzenie na nie (choinka Goplany)
  • Topper - element reklamowy, umieszczany nad stojakiem reklamowym, przykuwający uwagę konsumenta.
  • Display – mniejsza forma standu umieszczana na stołach, blatach i regałach.