Gadżety/gifty

Są to podarunki dla konsumentów, wykorzystywane zarówno do promowania marki lub produktów, jak i do podnoszenia sprzedaży. Obecnie uważane są za medium służące komunikacji z klientami. W przypadku promowania marki, ich celem jest utrwalenie logo bądź symbolu charakterystycznego dla firmy w pamięci klientów, przez umieszczanie go na przedmiotach codziennego użytku, na których nie ma miejsca na umieszczanie oferty. Logo, często oglądane na gadżetach, utrwala się w pamięci konsumenta, budując jego przywiązanie. Im dłuższa żywotność upominku, tym silniej utrwaloane przywiązanie. Podobny efekt można osiągnąć wykorzystując upominki o krótkiej żywotności,  jednak muszą one być często wręczane każdemu klientowi, przez co znacznie rosną koszty. Żywotność jest większa dla giftów posiadających dyskretne logo. Kiedyś konsument każdy otrzymany gadżet bardzo sobie cenił, obecnie z powodu ich powszechności, jeżeli nie jest on dla konsumenta oryginalny, użyteczny lub estetyczny,  traktowany jest jako niepotrzebny „śmieć”. Gifty muszą być dopasowane do naszych grup docelowych. Aby je dopasować, należy odpowiedzieć sobie na 5 pytań:

  • Kim są klienci?
  • Czym się otaczają?
  • Czego oczekują?
  • Co będą chcieli pozostawić sobie na dłużej?
  • Jaką funkcję ma pełnić upominek?

Proponowany podział podarunków według wartości:

  • masowe – gadżety reklamowe do 1,50zł
  • impulsowe – artykuły promocyjne do 5zł
  • wzmacniające markę – artykuły reklamowe do 25zł
  • promocyjne – artykuły reklamowe do 50zł
  • premium – upominki do 150zł
  • de luxe – upominki ekskluzywne do kwoty 500zł
  • top exclusive – upominki luksusowe powyżej 500zł