E-marketing

Podstawy działań w e–marketingu mają swoje korzenie w marketingu tradycyjnym. Oba rodzaje marketingu funkcjonują w oparciu o podobne zasady tylko z wykorzystaniem innych narzędzi. W obu przypadkach najważniejszy jest stabilny fundament, czyli plan. W nim określenie celu jaki chcemy poprzez swoje działania osiągnąć, profil klienta do którego kierujemy daną kampanię i określenie samej jej formy.

W środowisku internetowym bardziej sprawdzają się reguły opracowane z punktu widzenia klienta i jego potrzeb. Dlatego wartość niektórych reguł, tradycyjnego marketingu, straciła nieco na znaczeniu, oddając pierwszeństwo potrzebom konsumentów.

Zmiana podmiotu decydującego o zachodzących procesach w internecie zaowocowała wykorzystaniem nowej koncepcji nazwanej 4C, opracowanej przez Roberta Lauterborn. Elementami mającymi wpływ na sukces według tej reguły są:

  • Wartość dla klienta (ang. customer value) – Wartość materialna jak i niematerialna, jaką posiada dla klienta dany produkt. Duży wpływ ma tu moda i trendy, te już istnieją jak i te które mogą zostać wytworzone na potrzeby firmy i jej produktów.
  • Koszt ponoszony przez klienta(ang. cost) – oprócz oczywistego kosztu w postaci centy produktu i kosztu dostawy, należy pamiętać że kosztem dla klienta jest poświęcony przez niego czas na wszystkich etapach, od znalezienia informacji o produkcie po jego nabycie i odbiór.
  • Dostępność, wygoda nabycia przez klienta (ang. convenience) – łatwość znalezienia informacji o produkcie i sposobie jego nabycia, blisko powiązane z kosztami. W przypadku zakupów internetowych ważnym elementem jest forma i możliwość płatności elektronicznej i dostawa bez potrzeby wychodzenia z domu.
  • Komunikacja z rynkiem(ang. communication) – obecnie komunikacja między firmą a jej otoczeniem odbywa się w dwie strony, bezpośrednio lub pośrednio przez media tradycyjne, fora, portale informacyjne lub społecznościowe oraz blogi. Firma musi stworzyć przestrzeń do istnienia takie komunikacji lub śledzić miejsca gdzie takie informacje się ukazują. W przeciwnym wypadku może stracić zaufanie i relacje ze swoimi klientami.

Pamiętając o w.w. regułach można opracować skuteczną kampanię e-marketingową. Rzetelne rozpoznanie grupy klientów do której kierowana jest kampania oraz jej hierarchii wartości jest gwarancją sukcesu. Elementami składowymi jakimi możemy się posługiwać organizując kampanię w sieci są:

  • Display  – czyli reklama wizualna w sieci  wyświetlona w postaci np. banera. Służy głównie to promowanie marki lub produktu oraz informowania o atrakcyjnych ofercie.
  • Mailing –działania marketingowe wykorzystujące  pocztę internetową. Narzędziami e-mailingu są newslettery, biuletyny informacyjne. Poprzez kontakt z klientem możemy budować programy lojalnosciowe, promocje konsumenckie.
  • Linki sponsorowane – np. AdWords, reklama oferowana przez wyszukiwarkę Google, ułatwiająca odnalezienie naszej firmy lub produktu szukając określonych haseł  
  • Social Media – czyli fora, blogi , mikroblogi, portale społecznościowe (Facebook) Google+. Slużą budowaniu relacji z otoczeniem, są bezpośrednim nośnikiem informacji o wszystkich aspektach związanych z firmą.
  • Viral – marketing wirusowy, działający na zasadzie plotki, mogą to być zabawne lub intrygujące filmiki lub zdjęcia reklamowe , które użytkownicy internetu rozsyłają między sobą. Założeniem tego rodzaju działań marketingowych jest inicjacja sytuacji w której konsumenci sami o nas mówią i chcą uzyskac o nas informacje.
  • Programy partnerskie – działają na podstawie skryptów sprzężonych. Strony sklepu internetowego oferującego towary bądź usługi, podłączony jest pod strony partnerów. W przypadku sprzedaży zainicjowanej ze strony podłączonej pod sklep, a nim nie będącej, partner otrzymuje prowizję ze sprzedaży.
  • Landing page-  strona, na którą trafia odwiedzający, potencjalny klient, pozyskany wskutek działań akwizycyjnych firmy. Najczęściej klienci docierają na nią po kliknięciu displeya, linka sponsorowanego bądź banera reklamowego. Strona docelowa może być stroną samodzielną, a także elementem większej witryny.

Większość kampanii jest mieszanką powyższych elementów, w odpowiedniej proporcji, zależnej od grupy do której jest kierowana. Klient wchodząc z nami w kontakt poprzez Internet, powinien wiedzieć kim jesteśmy, co oferujemy. Musi mieć możliwość szczegółowego zapoznania się z produktem, najlepiej przy uczestnictwie przedstawiciela obsługi.


Niewątpliwą zaletą wirtualnego kontaktu z klientem jest możliwość jej kontynuacji. To właśnie poprzez prostego maila, skierowanego do naszego konsumenta, możemy uzyskać wiele cennych informacji. Czy jest zadowolony z naszego produktu bądź usługi, jaka jest jego opinia o nas i naszych produktach, czy jest zainteresowany naszymi nowymi ofertami (w postaci newslettera). W ten sposób anonimowy, jednorazowy klient jakiego spotkalibyśmy w internecie lub rzeczywistości, dzięki wirtualnym narzędziom może zostać przez nas obsłużony w sposób indywidualny i zasilić naszą bazę klientów którzy powrócą w przyszłości.


Techniki e-marketingu  dbają o potrzeby klienta jednocześnie czyniąc go świadomym i zaangażowanym konsumentem. Właściwe i efektywne stosowanie zasad e-marketingu z pewnością wzmocni naszą firmę, wesprze naszą sprzedaż i przedłuży relacje z klientem.